Så fungerar Harpan

Home » Så fungerar Harpan

Många Harpan-spel kan spelas på områden. Andra kräver en större spelyta, och dessa spel spelas ofta på golvet eller på ett överkast. Alternativt finns miniatyrspelkort tillgängliga för att spela med stora layouter på ett kortbord.

Dessa är vanligtvis hälften så stora som vanliga spelkort.

Praktiskt taget alla Harpan-spel spelas med ett eller flera vanliga 52-kortspaket.

Standard Harpan använder ett 52-kortspaket.

Regler för Harpan

Det första målet är att släppa och spela i position vissa kort för att bygga upp varje fundament, i följd och i dress, från ess till kung. Det slutgiltiga målet är att bygga hela paketet på fundamentet, och om det kan göras, vinns Harpan-spelet.

Ranking i Harpan

: K (hög), Q, J, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, A (låg).

Det finns fyra olika typer av högar i Harpan: The Tableau: Sju högar som utgör huvudbordet.

The Foundations: Fyra högar där en hel färg eller sekvens måste byggas upp. I de flesta Harpan-spel är de fyra essen basen på basen eller basen.

Grundhögarna är hjärtan, diamanter, spader och klubbor.

Lagen (eller ”Hand”): Om hela paketet inte läggs ut i en tablå i början av ett spel, bildar de återstående korten den lagerhöga från vilken ytterligare kort spelas in enligt reglerna.

Talon (eller ”Waste”) -hög: Kort från lagerhögen som inte har någon plats i tablå eller på underlag läggs med framsidan upp i avfallshögen. För att bilda tablån måste sju högar skapas. Börja från vänster till höger, placera det första kortet med framsidan uppåt för att göra den första högen, dela ett kort med framsidan nedåt för de kommande sex högarna.

Börja om från vänster till höger, placera ett kort med framsidan uppåt på den andra högen och dela ett kort med framsidan nedåt på högar tre till sju. Börja igen från vänster till höger, placera ett kort med framsidan uppåt på den tredje högen och dela ett kort med framsidan nedåt på högar fyra till sju.

Fortsätt med detta mönster tills hög sju har ett kort vänt uppåt på en hög med sex kort vänd nedåt. De återstående korten bildar stapeln (eller ”hand”) och läggs ovanför tablå.

När du startar har grunden och avfallsstapeln inga kort.

Så spelar man Harpan

Den ursprungliga matrisen kan ändras genom att “bygga” – överföra kort mellan korten med framsidan uppåt i tablå. Vissa kort på tablån kan spelas samtidigt, medan andra kanske inte spelas förrän vissa blockeringskort tas bort.

Till exempel, av de sju korten som vetter uppåt på tablån, om ett är nio och ett annat är tio, kan du överföra de nio till toppen av de tio för att börja bygga den högen i sekvens. Eftersom du har flyttat de nio från en av de sju högarna har du nu avblockerat ett nedåtkort; detta kort kan vändas och är nu i spel. När du överför kort i tablå och börjar bygga sekvenser, om du avslöjar ett ess, ska esset placeras i en av grundhögarna.

Grunden byggs efter kostym och i följd från ess till kung. Fortsätt att överföra kort ovanpå varandra i tablå i följd. Om du inte kan flytta fler kort med framsidan upp kan du använda lagerhögen genom att bläddra över det första kortet. Detta kort kan spelas i grunden eller på tablå. Om du inte kan spela kortet på tablån eller i grundhögarna, flyttar du kortet till avfallshögen och vänder på ett annat kort i lagerhögen.

 Om en vakans i tablå skapas genom att kort tas bort någon annanstans kallas det ett “utrymme”, och det är av största vikt för att manipulera tablån. Om ett utrymme skapas kan det bara fyllas i med en kung.

Att fylla ett utrymme med en kung kan potentiellt låsa upp ett av de nedåtstående korten i en annan hög i tablå. Fortsätt att överföra kort i tablå och ta kort i spel från lagerhögen tills alla kort är byggda i kostymsekvenser i grundhögarna för att vinna

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

© Copyright - Casino Snabba Uttag